Followers

Friday, 15 July 2011

TAHNIAH

Assalamualaikum...

Hari nie Result UPU  dah keluar..
Jadi, bagi pihak KedondongLikat,
kami mengucapkan sekalung

TAHNIAH

kepada anda yang layak untuk melanjutkan
pelajaran kat universiti.
moge2 ini dapat menjadi platform awal
untuk anda semua berjaya di masa hadapan.




-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-

Friday, 8 July 2011

-Rahsia Personaliti Pangkal Nama-

 Assalamualaikum..salam sejahtera..salam KedondongLikat!

Buat yang readers ingin tahu rahsia personaliti mereka mahupun orang yang mereka sayangi

Rahsia personaliti disebalik pangkal nama!
*bawak keluar dompet dan check nama kat IC buat yang nerves nk baca sampai terlupa nama!




huruf A
Ramah dan murah senyuman.Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan selain bijaksana dan cerdas.Kelemahannya, sangat mudah berasa hati, dan mudah mengeluarkan kata-kata pedas ketika meluahkan perasaan marah. Meskipun begitu marahnya mudah reda.

huruf B
Selalu tenang dalam menghadapi masalah yang rumit dan membahayakan dirinya adalah ciri penampilannya.Mereka juga sangat setia dan penyabar, yang menjadikannya amat disenangi dalam pergaulan. Kelemahannya sangat mudah tersinggung.

huruf C
Ramah dan pandai berbicara.Ini yang menjadikannya popular di kalangan rakan-rakan. Mereka tidak bersungguh dalam bertindak dan selalu menganggap masalah yang dihadapi adalah remeh.

huruf D
Pendiam, bercakap hanya bila perlu. Sopan, berdisiplin dan kuat bekerja. Kelebihannya itulah yang menghasilkan kejayaan dalam mencapai cita-cita. Kelemahannya adalah selalu bimbang dan sukar mempercayai orang lain.

huruf E
Pandai dan penuh pertimbangan dalam menjalankan tanggung jawab. Sikapnya periang bila hatinya senang, tetapi suka berdiam diri apabila hatinya gundah dan boleh membuatkan hati orang lain terluka.

huruf F
Punya pendirian yang teguh, tidak mudah goyah dan keras kepala.Mereka juga sukar memaafkan.Tidak setia dan amat berhati-hati bila berbelanja.

huruf G
Kerap murung dan bersedih hati. Pendiriannya mudah dipengaruhi. Tekun belajar ketika rakannya bermalas-malasan dan sebaliknya suka bermalas-malasan ketika rakannya sedang tekun.

huruf H
Mudah simpati, bahasanya lemah-lembut. Tidak pernah melukai perasaan orang lain. Selalu tergesa-gesa dalam melakukan pekerjaan, suka berkhayal dan bercita-cita terlalu tinggi.

huruf I
Suka memendam perasaan dan permasalahan. Mereka juga mudah merasa curiga dan cemburu terhadap orang lain. Suka menangis.

huruf J
Ramah dan murah senyuman. Mereka juga pandai menyesuaikan diri dalam pergaulan. Mudah merasa ragu dalam membuat keputusan dan tidak tegas.

huruf K
Pandai berjenaka. Hari-harinya sentiasa ceria walaupun perasaannya gundah. Kelemahannya suka bercerita rahsia

huruf L
Ramah dan pandai bergaul dan mempunyai ramai kawan. Tidak suka bergosip dan mencampuri urusan orang lain. Amat berhati-hati bila berbelanja. Kelemahannya tidak menepati masa.

huruf M
Pandai dan kreatif, suka kelembutan dan jika dikongkong, mereka akan memberontak. Senang dijadikan sahabat, kerana mereka tidak berkira. Kelemahannya boros dan keras kepala.

huruf N
Baik hati dan rapi dalam berpakaian. Mereka suka menghulurkan tangan menolong orang lain tanpa memikirkan balasan. Kelemahannya mudah bersedih hati dan kurang percaya diri.

huruf O
Serba boleh. Suka memendam perasaan dan permasalahan serta sukar mempercayai orang lain. Akibatnya ramai yang menggapnya sombong dan suka memilih teman.

huruf P
Pandai berjenaka dan selalu ceria. Punya banyak idea dan sangat kreatif. Sering melakukan sesuatu yang belum dilakukan orang lain. Agak pendendam dan boros.

huruf Q
Setia dan mudah memaafkan orang lain. Suka meluangkan waktunya untuk kawan-kawan. Keras kepala, sukar diatur dan mudah emosi.

huruf R
Pendiam dan bercakap hanya bila perlu. Tekun dengan kerja yang disukai dan bersungguh-sungguh dalam mengejar cita-cita. Suka mengkritik. Dan sukar mengawal bicara ketika marah.

huruf S
Pandai dan tekun dalam mengejar cita-cita. Tidak suka pada orang yang suka memungkiri janji.Kelemahannya mudah tersinggung selain sukar menahan emosi. Jika sudah emosi marahnya meledak-ledak.

huruf T
Sangat berdisiplin. Selalu mengerjakan sesuatu menurut aturan buku. Tidak suka mengelamun atau bermalas-malasan. Suka menonjolkan diri selain senang gugup, terutama bila bersalah.

huruf U
Suka berterus-terang dan menyendiri. Naif baginya merugikan orang lain. Tidak tahan dengan kritikan dan kurang pandai menyusun kata-kata jika berbicara didepan orang ramai.

huruf V
Tutur katanya lembut dan pemalu. Pandai meyesuiakan diri.Selain itu, mereka juga pandai menguasai orang disekitarnya dengan cerita-cerita yang memikat. Tidak suka berterus terang.

huruf W
Ramah dan mudah simpati. Sikapnya amat menawan. Punya toleransi yang tinggi dan ringan tangan. Keras kepala dan sukar diatur, tetapi hatinya boleh dilembutkan dengan kesabaran dan kelembutan.

huruf X
Budi pekertinya halus. Suka melakukan pekerjaan sosial. Mudah tersinggung dan tidak akan berbaik dengan mereka yang menyinggungnya.

huruf Y
Pendiam dan tidak suka menonjolkan diri. Ramai menganggapnya sombong walaupun sebenarnya mereka adalah sahabat yang baik. Tidak berani mengemukakan pendapat.

huruf Z
Pandai berjenaka dan menyesuaikan diri dalam pergaulan. Suka disapa terlebih dulu dan gemar menonjolkan diri.


Macam mana readers sekalian? Ada persamaan ke?
Eyh2 tu kenapa tersipu malu tu?
hikhik~
Kalau nak percaya boleh, tak nak percaya pun boleh
kalau betul tu mungkin kebetulan atau mungkin HAKIKAT
~Wallahualam~


- SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT -

Thursday, 7 July 2011

Jom LIBUR!

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia pembaca sekalian...
Sudah lama tidak bersua disini.
Kali ini penulis ingin berkongsi sedikit sebanyaklah tentang
tips-tips bila pergi melancong..
Tidak kiralah sama ada anda melancong ke luar negara mahupun di Malaysia,
namun beberapa aspek perlu juga dititikberatkan..
Kali ini penulis cuma mahu berkongsi berkenaan dengan
barang-barang yang perlu ada bersama ketika anda melancong...

1. Kewangan
Its all about the money, money...
Rancang bajet percutian sebaik mungkin

Bila pergi melancong, sudah tentulah kewangan menjadi faktor
yang sangat penting... ketika melancong sudah semestinya
kita juga ingin berbelanja untuk membeli barang-barang kan...
Ada orang suka melancong ikut pakej, ada yang suka berjalan sendiri..
Itu bergantunglah kepada kehendak masing-masing kan..
Sebelum pergi melancong, sediakanlah bajet yang secukupnya
untuk mengelakkan masalah yang akan timbul dan merosakkan percutian anda..
Kalau berbelanja tu, ingat-ingatlah tujuan asal anda pergi kemana-mana destinasi.
Anda nak pergi MELANCONG ke MEMBELI-BELAH??
Apa yang penulis perasan, orang Malaysia sangat suka membeli-belah ketika 
melancong.. beribu-ribu ringgit dihabiskan untuk membeli barang.
Walhal barang tu memang ada dijual di Malaysia...
Well terpulanglah kan...kalau banyak duit, tak kisah la...
lagi satu, sebelum ke destinasi luar negara, tukar duit siap-siap. =)



2. Kamera
Kamera merupakan alat yang sangat penting ketika melancong.
Bayangkan percutian anda tanpa kamera, lengkap tak rasanya??hehe..
Ketika melanconglah kita ingin merakamkan gambar-gambar dan detik-detik
menarik untuk dijadikan kenangan manis.. 
Lepas tu jadikan profile picture facebook kan.
Tidak kiralah kamera secanggih manapun, yang penting bawalah kamera
sendiri ketika berlibur.. Percutian anda akan hambar tanpa kamera, percayalah.!
Tak perlu bawa kamera canggih-canggih sangat..
Janji boleh ambil gambar =)


3. Pakaian
Beg sebesar ni dah cukup bagi penulis..hehe

Dari segi pakaian pula, sebenarnya penulis tidak suka membawa pakaian 
yang banyak. Berat kot nak bawa baju dan pakaian banyak-banyak.
Biasanya penulis bawa baju mengikut kesesuaian tempoh masa serta cuaca semasa berada 
di tempat yang ingin dilawati. Kalau seminggu tu, penulis bawa 1 beg sandang
dan 1 beg pakaian je.. Takdela sampai nak bawa beg bagasi yang besar gedabak tu.
 Semasa pergi melancong, orang lain mesti pelik dan bertanya.
 "Eh, Betul ke nak pergi melancong ni??"
Penulis cool dan tersenyum sahaja. Tak perlu rasanya nak bawa baju banyak-banyak
sebab selain membebankan, kita bukanlah nak pergi buat fashion show.. tak gitu??
Matlamat kita nak bercuti dan merehatkan minda.. 
Yang penting bawalah bersama-sama sweater dan cap ya...


4. Ubat-ubatan
Sesetengah orang mungkin mengalami masalah seperti sakit kepala, 
demam-demam dan sebagainya di saat menikmati pelancongan. 
Jadi untuk tidak menyusahkan diri-sendiri serta orang lain, 
bawalah bekalan ubat-ubatan anda sendiri kerana di saat-saat kecemasan
anda tidak perlu bersusah-payah nak cari ubat lagi..
"Sediakan payung sebelum hujan".
bawa bekal panadol tatkala mungkin ia diperlukan


5. Bahan bacaan/MP3 Player
Melalui perjalanan yang mengambil masa yang lama memang memenatkan.
Apa kata bawalah beberapa bahan bacaan yang sesuai atau mungkin
MP3 player boleh menjadi peneman di kala kebosanan. 
Selain itu, berselawat kepada Rasulullah S.A.W pun boleh dilakukan juga.
Jadi dalam perjalanan menuju ke sesuatu destinasi, hiburkanlah diri anda
supaya tidak berasa boring.
Dengar lagu untuk hilangkan bosan. kalau tak pun, tidur jela..hehe
Apa yang penulis coretkan disini cumalah
beberapa perkara dari pengalaman penulis sahaja... 
Pembaca-pembaca sekalian boleh berkongsi
pendapat kalian tentang apa lagi barang-barang penting perlu dibawa di saat bercuti.
Kepada sesiapa yang pergi bercuti tu, SELAMAT BERCUTI!
Nikmatilah masa cuti anda sebaiknya!

-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-

Thursday, 30 June 2011

9 Sebab Hubungan Tidak Mampu Bertahan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera....


Pernahkah hubungan anda tak berkekalan? Tidak tahu kenapa hubungan tak kekal lama? Hari ni nak berkongsi antara sebab-sebab knapa hubungan tidak mampu bertahan. Namun ini mungkin beberapa sebab yang boleh difikirkan oleh penulis. huhu....


1. Menipu

Menipu adalah “pembunuh” utama dalam sesebuah perhubungan. Ia umpama ledakan gunung berapi yang meletus hebat dan adakalanya boleh menyebabkan perang dunia yg ke entah berapa. Ada yang menipu untuk “menyelamatkan” sesebuah perhubungan, namun mereka tidak mahu hati pasangan terluka. Sesetengah orang tidak dapat menerima bahawa hati mereka telah dipermainkan. Oleh itu, elakkan menipu pasangan anda walaupun dengan tipu 'sunat' (bak kata setengah org la..).


2. Harapan / kebebasan

Ada pasangan meletakkan harapan yang sangat tinggi kepada pasangannya malah mereka bergantung penuh kepada pasangan. Ada lelaki menyukai hal ini tetapi ada juga yang sebaliknya. Di sinilah timbulnya konflik yang mungkin menyebabkan hubungan terputus di tengah jalan. Ada pula lelaki yang inginkan kebebasan, tetapi dikongkong. Hal-hal beginilah membuatkan perhubungan tersekat.

3. Terlalu memikirkan aspek perkahwinan

Perhubungan yang sihat biasanya berlangsung dalam suasana yang sangat harmonis. Ia perlu diisi dengan kasih sayang dan sikap saling memahami. Bila semua ini ada barulah perhubungan boleh sampai ke peringkat serius. Tapi sesetengah wanita yang baru saja berkenalan terus sahaja mengharap ianya akan berakhir dengan perkahwinan. Mereka takut jika perhubungan dijalinkan hanya sia-sia sahaja. Jadi kalau timbulnya konflik ini, perhubungan boleh putus.

cantikkan bila tgk bju kawen nih... hahaha....


4. Mengungkit hal yang lalu

Menjadi kepantangan bagi sesetengah orang untuk mengungkit hal-hal yang lepas. Apatah lagi jika mengungkit akan kekasih lama. Belajarlah dari kesilapan, jangan mengungkit kisah lalu kalau kamu sayangkan perhubungan. Yang lepas tu biarkanlah berlalu dan jangan dikenang kembali.

5. Berbeza pendapat

Dalam menjalin sebuah perhubungan, perbezaan pendapat memang sering terjadi. Kita mempunyai idea yang berbeza dengan pasangan dan hal hal beginilah yang membuatkan pasangan sering berbalah. Ada yang mempunyai cita-cita tetapi tidak dapat ditunaikan hanya kerana pasangan tidak mengizinkan. Itu adalah antara perkara yang boleh membantutkan sesebuah perhubungan.

6. Status yang tinggi

Ada sesetengah pasangan sangat gembira dengan perhubungan yang dijalinkan. Mereka sangat bahagia namun ada sesetengahnya begitu mementingkan status diri. Mereka memilih pasangan yang dirasakan sangat sesuai dengan diri mereka sahaja. Yang si dia tu hebat sangat ke?hahaha...


7. Hal-hal yang menyakitkan hati

Ada perkara yang dibuat oleh pasangan memang menyakitkan hati. Malah sanggup melakukan hal-hal bodoh semata-mata mahu menyakiti hati orang lain. Jadi kalau inilah yang terjadi, hubungan kamu pasti tidak akan bertahan lama. Lebih teruk jika tiada ''chemistry'' di antara kamu dan si dia.

8. Kehidupan yang sangat mendesak

Ada sesetengah pasangan memang suka menyusahkan pasangannya. Mereka sering memberikan masalah dengan membuat pelbagai perkara hingga ia menyakiti hati kekasihnya. Kehidupan yang sangat terdesak ini adakalanya membuatkan perhubungan tidak berlangsung dengan baik.

9. Kawan-kawan dan keluarga

Tidak mustahil, kawan-kawan dan keluarga juga boleh membuatkan sebuah perhubungan menjadi tidak stabil. Pengaruh dari kawan-kawan dan keluarga boleh mempengaruhi keputusan. Jangan salah sangka, orang yang kamu sayang pun boleh terlepas dari tangan jika keluarganya tidak menyukai kamu. Restu keluarga itu sangat penting dalam sesebuah perhubungan.


Jadi itulah beberapa perkara yang perlu dititikberatkan jika mahu perhubungan terus berkekalan. Diharap serba sedikit informasi ini boleh menyelamatkan perhubungan anda yg mungkin terumbang-ambing ketika ini. Teruskan meniti setiap madah-madah yang bakal diceritakan di blog ini, berusahalah menjadi yang terbaik serta berbanggalah menjadi diri anda. Sentiasa menyokong KedondongLikat, sekian, ceria-ceria selalu...



-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-

Wednesday, 29 June 2011

:: elok tak elok epal hijau ::




"Sedap, rangup, masam-masam manis"


ungkapan buat epal hijau yang terchinta. Sye mmg seorang penggemar epal hijau. So, nak kongsi sket info pasal epal hijau.

Menurut sumber, epal hijau banyak ditanam kat Malaysia ni, dekat Sarawak, Ladang Kampung Buduk Nur. ladang seluas 10 hektar. Tapi, banyak jer ditanam kat kawasan lain. Then, kebanyakkan import foreign apples. So, kepada penggemar epal hijau, here some info for you guyz.

Epal hijau kaya dengan zat besi, magnesium, potassium, calcium, sodium, Vitamin C, A, B da fiber (serat)


Antara kebaikan lain makan epal hijau:


  1. Mencegah pembinaan lemak di dinding salur darah.
  2. Kurangkan risiko sakit jantung.
  3. Membantu mengekalkan berat badan.
  4. Mengurangkan risiko Asthma.
  5. Elok makan epal nie dengan kulit skali sebab kat bawah lapisan kulit epal nie ade banyak vitamin macam dah cakap kat atas.
  6. Lagi best buat jus or boh dalam masakan len seperti kek or ice-cream.
  7. Elok tok orang yang kene sembelit. sebab epal hijau tinggi kandungan serat pencegah sembelit.
  8. Then, saper nak kesegaran kulit muke,hiris kepingan epal hijau, randam dalam air sejuk (ais), pastu letak kat atas kulit muke. dalam 15 min. segar. Susah2, beli jer masker extract epal hijau .

Hurm, ader yang jugak kater klu makan epal hijau selalu bleh sebabkan pelupe. sebab kandungan acid yang tinggi seperti kandungan acid yang ada pada semut. 

Hakikat nya, kejadian sesuatu kat bumi nie x sempurna. ader pro and contra. then, kite manusia yang ader kepale hotak nie bleh fikir maner yang baik n maner yang buruk. Segala kesahihan dan kebenaran terletak pada yang maha pencipta. well then, Enjoy your green Apples.. 



-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-



Tuesday, 28 June 2011

Info Sihat : Kesihatan Lelaki

Hi semua ! Apa khabar ? hrp baik2 shj la he. baik la kali ni saya diberi peluang utk mencoret sedikit di dlm blog ni. terima kasih kpd admin tercinta. entry kali mungkin agak panjang, jadi keep on reading.hahahaha

Baiklah utk entry kali ni, saya akan bercerita tentang kesihatan lelaki. seperti mn yg kite tahu lelaki juga mementingkn penampilan agar nampak kacak dan macho serta maskulin di mata wanita. kesihatan yg sy maksudkan ialah kesihatan dari segi kebersihan luaran yg meliputi bau badan , bau mulut , rupa paras dan juga rambut.

Bau badan ni mmg tidak dpt dinafikan, ia merupakan masalah utama kaum lelaki. kate org bau jantan yg terhasil dr tubuh badan lelaki ni amatlah busuk. kalo kite flashback , dalam iklan rexona , lelaki hasilkan 50% lebihan peluh drpd perempuan. jadi penggunaan brngan wangian yg sesuai dgn diri masing2 amatlah diperlukan bg menjaga bau badan agar kite kelihatan segar sepanjang hari. utk barangan wangian itu terdapat pelbagai bauan , oleh itu pilih mengikut kesesuaian. hahaha. maklum la sekarang dunia lelaki ni meluas. so just choose n buy then use it, right ?


aktifnya kaum adam ni : penyumbang kepada bau badan


Bau mulut ni mmg menyakitkn hati la buat sy. even though sy juga lelaki tp ade jgk lelaki2 kat luar sane yg memiliki bau yg "wangi" ni. actually punca terjadi nya kes ini ialah hasil drpd kurangnya penjagaan yg rapi terhadap mulut. ini bermaksud , seseorang itu kerap merokok. hal ini kerana asap rokok meninggalkan kesan bau yg berpanjangan kepada seseorang selain menghakis organ dalaman secara perlahan. oleh itu, utk penyelesaian , mereka bole cube produk yg terdapat di pasaran.


kan bahagia kalau mulut kite wangi ....

rupa paras juga memainkan peranan yg penting kerana rupa memberikan 1st impression kepada kaum hawa tentang diri seseorang. sekiranye kite mengambil ringan akan perkara ini , maka dgn yakin , kaum hawa tidak akan mendekati kite. mengapa ? ini kerana mereka amat mementingkan penampilan luaran dan dalaman. susah kan jadi perempuan . itu la ni la. jadi utk kelihatan menarik , buat la apa2 yg patut, mgkin shave la misau ke or maybe trim je bg nmpk kemas, mgkin juga janggut dihaluskan dan lain2 lagi mengikut kesesuaian n keselesaan anda.

lelaki idaman wanita : full package
baiklah sampai la sudah part yg terakhir, rambut. rambut ni merupakan aksesori yg ade pada kaum adam selain drpd muka yg kacak dan macho serta ketinggian yg diidamkan. rambut juga menjadi daya penarik kepada kaum hawa dlm kehidupan kita. rambut juga perlu dijaga kerana daripada rambut pelbagai penyakit dpt dikesan selain kulit dan darah. rambut perlu dicuci mengikut kesesuaian waktu agar rambut anda sihat dan bersih. selain itu, rambut yg sihat menjadikan kita semua segar utk menjalani kehidupan seharian. utk kelihatan menarik , modenkan fashion rambut anda. sekarang ni pelbagai jenis fashion ada cuma mahu dgn x mahu je.

rambut sebagai daya penarik kedua
baiklah itu, shj utk kali ni. hope dpt bg sedikit info kpd kite agar menjaga kesihatan. b4 berpisah enjoy lagu ni dulu ni ;



-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-


Sunday, 26 June 2011

[ B E R U K ]

Salam readers skalian...
arini penulis nk share 1 cerpen...
cerpen bertajuk "Beruk" karya Azizi Hj Abdullah 
nih pernah dibaca
oleh cikgu Bahasa Melayu penulis
semasa di darjah 5 lagi...hehe...
masih teringat lg, cikgu penulis membaca cerpen ini
dengan penuh perasaan
sehingga manik-manik jernih yang dinamakan air mata
berjuraian mengalir di pipi beliau... best sangat ke cerpen nih??huhu...
bergantunglah kepada penilaian pembaca sekalian....



Pukul lapan tiga puluh minit masing-masing masuk bertugas. Cikgu Sunan masuk ke dalam darjahnya, darjah lima. Ketua darjah melaung kuat suruh murid-murid bangun. Masing-masing bangun, tapi sama seperti berbaris tadi. Malas. Cikgu Sunan tidak ambil pusing hal itu.

Separuh masa sudah berlalu. Cikgu Sunan membuat soalan kira-kira yang lain. Tiba-tiba seorang murid masuk senyap-senyap dan duduk di bangku paling belakang. Dia terlewat datang. Cikgu Sunan sedar. Dia memerhati murid itu dengan pandangan tajam, sehingga mata murid itu tidak kuasa menentangnya.

Semakin lama Cikgu Sunan memerhati, murid itu mulai gelisah. Dia pura-pura mencari sesuatu di dalam mejanya. Menggaru-garu betis yang basah dengan air embun. "Alias! Mari sini!" Cikgu Sunan memanggil murid yang datang lambat itu dengan bengis.

Murid yang bernama Alias itu bangun lambat-lambat, kemudian melangkah perlahan-lahan ke depan. Dia tahu, sebentar lagi dia pasti akan menerima habuan. Dan kawan-kawan yang lain pun sudah menduga yang Alias akan menerima habuan. Begitu selalunya.

"Berdiri di situ!" perintah Cikgu Sunan sambil jari tunjuknya menunjuk ke tepi meja tulis. Dia kembali menulis soalan-soalan di papan hitam. Alias berdiri di tepi meja dengan hati yang berdetap-detap. Bimbang. Takut. Gentar. Dia tidak dapat menduga apakah hukuman yang akan dijatuhkan oleh Cikgunya nanti akibat dia datang lambat.
Tapi kali ini dia bercadang, dia akan berterus terang saja. Dia akan bercakap benar walaupun tidak diterima oleh Cikgu Sunan.

"Mari dekat sini, Lias!" perintah Cikgu Sunan apabila dia selesai menulis soalan. Punggungnya yang lebar itu dihentak ke kerusi. Murid  yang bernama Alias ini mendekat sedikit. Dia cuma memakai seluar dan baju tanpa dua biji butang bawah. Rambutnya tidak disikat. Berkaki ayam. Betisnya bercalar-calar diguris oleh duri lorong denai yang dilaluinya.

Cikgu Sunan memerhati dari atas ke bawah. Jijik sekali. Rupa bentuk dan pakaian muridnya ini sungguh-sungguh tidak berbeza sejak darjah empat dulu lagi. Alias tidak berani memanggung kepala apabila Cikgu Sunan memerhatinya tanpa berkata sepatah pun. Kaki kanannya menenyeh-nenyeh kaki kiri. Gatal. Jarinya memintal-mintal kaki seluarnya yang lusuh itu.

"Kenapa kau datang lambat?" Akhirnya Cikgu Sunan bersuara. Alias tidak menjawab. Dia tahu walau bagaimana benar sekalipun jawapannya, dia akan kena habuan juga. Dia tahu hukuman yang akan dijatuhkan kepadanya bukanlah berdasarkan sebab-sebab sama ada rumahnya jauh atau aral yang lain. Tapi kerana dia datang lambat.

"Hei beruk! Saya tanya kenapa kau datang lambat?" Cikgu Sunan hampir-hampir memekik.
Alias diam. Dia masih tunduk juga. Panggilan "beruk" kepadanya bukanlah sekali itu sahaja dan bukan sekadar cikgu Sunan seorang. Di sekolah dia sudah masyhur dengan panggilan "beruk" sebab dia membela seekor beruk.

"Pandang sini!" sergah Cikgu Sunan sambil mengangkat dagu Alias dengan pembaris panjang. Alias memanggung kepala. "Saya tanya kepada kau datang lambat?"
Dengan suara tergagap-gagap bercampur takut, Alias menjawab, "Beruk… beruk saya putus rantai, cikgu!".
"Haaa, kalau dah putus apa yang kau buat?". Cikgu Sunan bertanya keras. Memang dia tidak pernah beri muka kepada murid-muridnya.
"Saya cari, cikgu!".
"Dah jumpa?".
Alias angguk. Tersenyum.
"Sebab itu kau datang lambat?"
Angguk juga.
"Kau lebih pentingkan beruk daripada sekolah ya? Sebab tu kau pun macam beruk". Cikgu Sunan berleter. Muka Alias dipandang dengan jijik.
"Saya sayangkan beruk saya cikgu. Dia kawan baik saya!" kata Alias dengan jujur.
Marah Cikgu Sunan naik meluap. Jawapan Alias itu sungguh menyakitkan hatinya. Dia menggaru-garu. Tubuh kurus Alias dipandangnya, bagai seekor semut.
"Kau nak main-mainkan saya, ya?" Cikgu Sunan menahan marah. Matanya bersinar-sinar.
"Tidak cikgu, saya…"
"Sudahlah!" Tiba-tiba Cikgu Sunan menempik, Serentak dengan itu satu penampar kuat hinggap di telinga kanan Alias. Alias terhuyung-hayang. Tapi tidak mengangis. Telinganya terasa bengang. Pendengarannya berdengung. Mukanya merah.
 
Dengan langkah yang lesu dia kembali duduk di kerusi. Kawan-kawan diam membisu. Masing-masing menumpukan perhatian kepadanya.

"Cuba kamu tengok beruk tu! Tak malu. Malas! Kamu semua jangan jadi beruk macam dia!" Cikgu Sunan bersyarah kepada murid-muridnya yang lain. Murid-muridnya diam membisu. Sekali-sekala mereka berpaling melihat Alias yang malang itu. Tapi pada Alias macam tidak ada apa-apa yang terjadi. Kalau tadi dia asyik tunduk, kali ini dia memanggung mukanya dan berwajah tenang. Begitu pun di kelopak matanya ada air yang bertakung.

Tiga hari sesudah itu Alias tidak datang ke sekolah. Daripada desas desus murid-murid yang lain, Cikgu Sunan mendapat tahu Alias sudah berhenti. Dengan tiba-tiba, dada Cikgu Sunan diserkup sayu. Sedih dan kasihan. Dia terasa macam ada suatu dosa yang telah dilakukannya terhadap Alias.

Beberapa ketika dia termenung. Dia tahu perbuatannya salah dari segi undang-undang. Tapi hari itu dia sungguh tidak tahan. Alias telah ponteng bukan sekali dua. Apabila ditanya cuma beruknya saja yang menjadi alasan. Mana hati tidak geram. Tapi apabila dia mendapat tahu bahawa Alias berhenti, perasaan hibanya tidak dapat dikawal lagi. Dia berasa tanggungjawabnya pula untuk menarik Alias supaya belajar semula hingga tamat. Dia menyesal.

Tengah hari itu Cikgu Sunan tidak terus pulang ke rumahnya. Selepas bertugas dia meminjam basikal seorang muridnya dan terus pergi ke rumah Alias yang terletak sejauh empat kilometer itu. Dia tidak memberitahu guru besar. Biarlah hal itu dia selesai sendiri.

Untuk sampai ke rumah Alias, Cikgu Sunan terpaksa melalui lorong sempit yang boleh dikatakan denai. Di kiri kanan  lorong itu banyak pokok "keman malu" dan senduduk. Berlopak-lopak. Tidak ada orang lalu-lalang.
Kampung tempat tinggal Alias sangat-sangat terpencil. Sekali-sekala terlintas juga di hati Cikgu Sunan, bahawa memang patut Alias tidak datang selalu ke sekolah. Kalau dia sendiri pun jadi Alias dia tentu tidak datang ke sekolah. Sekali lagi perasaan menyesal menumbuk di hatinya kerana perbuatannya itu tidak diselidik lebih dulu. Akhirnya sampai juga Cikgu Sunan. Dia terpaksa menyeberangi sebatang titi melintasi sebuah parit yang selebar tiga meter.

Alias tidak ada. Berkali-kali Cikgu Sunan memanggil, tapi senyap saja. Tiba-tiba seorang tua menjenguk dari lubang tingkap. Orang tua itu menjemput Cikgu Sunan naik. Cikgu Sunan menolak perlawaan itu, tapi berkali-kali pula orang tua itu menjemputnya. Akhirnya Cikgu Sunan mengalah apabila orang tua itu memberitahu yang dirinya lumpuh, tidak dapat turun.
Sekali lagi rasa sebak menyerang dada Cikgu Sunan. Rupa-rupanya kesulitan Alias berbagai-bagai jenis. Terasa mahu dikerat tangannya yang ganas itu.


"Alias ke mana mak cik?" tanya Cikgu Sunan.
"Entah, dia turun dari rumah tadi pukul sepuluh. Katanya dia nak petik buah kelapa di hujung kampung".
"Dia panjat pokok kelapa?"
"Takkk, dengan beruknya tulah. Itulah pencariannya sejak mak cik lumpuh," terang ibu Alias dengan hiba. Di atas alang rumah itu terdapat buku-buku Alias. Dindingnya tembus di sana sini. Tidak ada apa yang boleh dinamakan perhiasan. Cuma satu cermin bulat sebesar tempurung jantan.

"Dah lama mak cik lumpuh?" tanyanya.
"Dah hampir setahun," terang orang tua itu lagi.

Cikgu Sunan yang duduk di muka pintu sahaja itu mengangguk-angguk. Rasa simpati kepada Alias semakin tebal.
"Saya datang ni nak tau. Mengapa Alias tak ke sekolah lagi?".
"Entahlah. Katanya dia tak sekolah lagi. Telinganya sakit".

Cikgu Sunan termenung panjang. Wajahnya berkerut. Sedang dia termenung itu tiba-tiba dia melihat Alias pulang, beruknya di atas bahu. Alias membimbit dua biji kelapa.
"Haa, itu pun dia dah balik," kata Cikgu Sunan dengan tersenyum. Orang tua itu menjengguk dari lubang tingkap. Dia menyambut kepulangan anaknya dengan pandangan mata saja. Lebih daripada itu dia tidak terdaya. "Begitulah kerjanya setiap hari sejak bapaknya meninggal," kata orang tua itu dengan sedih.

Alias yang sudah hampir sampai ke rumahnya itu terhenti seketika apabila melihat ada orang di muka pintu rumahnya. Dia macam tidak percaya orang itu ialah Cikgu Sunan. Tapi apabila dia sudah pasti benar, segera dia melepaskan buah kelapa yang dipegangnya. Beruknya diletakkan ke tanah dan dia terus meluru mendapatkan Cikgu Sunan. Dia senyum girang. Bersalam tangan.

Beruk yang ditinggalkannya itu melompat-lompat. Berkereh-kereh bunyinya, kerana orang yang berada di muka pintu rumah tuannya itu belum pernah dilihatnya.

"Dia lama cikgu sampai ?" tanya Alias.
 
"Baru sekejap," jawab Cikgu Sunan. 
  
Keramahan Alias sungguh mengejut Cikgu Sunan. Beruk yang ditinggalkan oleh Alias di halaman rumahnya itu melompat-melompat dengan suara garang. Alias menempik beberapa kali supaya diam, tapi beruk itu tetap melompat juga. Dia tidak kenal orang itu guru kepada tuannya.
Cikgu Sunan terpandang telinga kanan Alias. Telinga itu merah dan bengkak nampaknya. Dari lubangnya meleleh benda putih.

"Dekat sini Alias," kata Cikgu Sunan dengan lembut.
Alias mendengar kata-kata itu berlainan sekali dengan perintahnya semasa sekolah. Kata-kata itu macam, kata-kata orang yang menyayanginya. Dia mendekatkan kepalanya kepada Cikgu Sunan.

"Senget sedikit kepala kau". Cikgu Sunan berkata lagi. Alias menyengetkan kepalanya. Cikgu Sunan memegang kepala Alias dan menekannya sedikit untuk memastikan telinga Alias yang sakit itu. Tapi dengan tiba-tiba beruk yang sedang marah-marah dan melompat-lompat di halaman tadi, melompat naik lalu menggigit tangan Cikgu Sunan. Beruk itu menyangka orang itu akan menyakiti tuannya.

Cikgu Sunan mengadu sakit. Tangannya berdarah. Beruk masih bergelut. Suasana menjadi kelam-kabut. Alias menempik beberapa kali supaya beruk berlalu. Tapi tempiknya tidak diendahkan oleh beruknya. Beruk itu terus menyerang Cikgu Sunan. Demi untuk  menyelamatkan Cikgu Sunan, Alias mencapai sebatang lembing yang digunakan untuk menghimpun buah-buah kelapa, lalu dengan sekuat-kuat hatinya dia meradak lembing itu ke perut beruknya. Cuma itulah saja yang boleh menyelamatkan gurunya.

Beruk yang garang itu menjadi lemah. Terlentang di atas lantai. Sebelum menghembus nafasnya yang terakhir, mata hitamnya memandang kepada Alias dengan sayu. Kelopak mata yang berbulu itu tergenang air jernih.

Alias terpaku seketika. Ibunya juga tidak berkata apa-apa. Cikgu Sunan menahan darah di lengannya dengan sapu tangan. Tapi darah yang keluar di lengannya tidaklah sama dengan darah beruk yang telah diradak lembing tadi.
Suasana sepi. Cikgu Sunan memandang Alias, Alias memandang beruknya bagai satu mimpi. Dan ibu tua itu memandang anaknya dengan satu tafsiran yang asing.

Alias tidak dapat menahan perasaannya. Dia menangis tersedu-sedu. Air matanya berderai keluar, jatuh menimpa di atas tubuh beruk kesayangannya. Dia bangun lambat-lambat. Matanya memandang ibunya. Ibu tua itu tetap membisu. Dia tersedu-sedu.
"Terima kasih Alias." Tiba-tiba dalam kesepian itu Cikgu Sunan berkata. Darah di lengannya masih juga keluar.
"Cikgu sakitkah?" tanya Alias antara sedu-sedannya.
"Tak mengapa, sikit saja. Err, saya balik dulu Lias." kata Cikgu Sunan, lalu turun dari rumah itu.
"Cikgu…"
"saya minta maaf'," kata Alias sebaik saja Ckgu Sunan memijak tangga bawah.
"Tak apa…. tapi kau mau ke sekolah lagi?"
Alias duduk. Kaku. Sedih.
"Lebih baik kau ke sekolah, hingga darjah enam" Cikgu Sunan memberi nasihat.
"Saya tidak dapat ke sekolah lagi Cikgu." Tiba-tiba Alias menjawab sayu.
"Kenapa?"
"Beruk… Saya mencari makan dengan beruk itu cikgu."
Dada Cikgu Sunan bagai ditikam lembing berkarat. Perkataan Alias benar-benar menusuk hatinya. Barulah dia tahu, bahawa beruk itu pada Alias merupakan tali perhubungan nyawanya selama ini. 
Dia melangkah pulang dengan dada yang sebak. Tapi Alias yang terpaku di ambang pintu lebih pilu lagi.



-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-

Saturday, 25 June 2011

:: TAHNIAH ::

SEKALUNG TAHNIAH

KedondongLikat 

ucapkan kepada
Juara Maharajalawak pertama

SEPAH

dan jugak kepada peserta yang laen..

2nd, JOZAN

3rd, NABIL

and 4th, JAMBU

korang da best.. lawak si.. hahaha


"Selamat Maju Jaya"


-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-


Tips Menangi Hati Lelaki

Assalamulaikum dan Salam Sejahtera semua…



Masalah dalam perhubungan sering berlaku antara kita, tak kesah lah antara lelaki dengan perempuan mahupun lelaki dengan lelaki, ataupun perempuan dengan perempuan. Tetapi adalah menjadi kebiasaan hubungan lelaki dan perempuan menjadi topik utama dalam perbincangan.

























Adakah anda mempunyai masalah dalam menjalinkan hubungan dengan kaum Adam?? Adakah kaum Adam ini sukar difahami?? Topik hari ni khas kepada kaum Hawa dalam memenangi hati kaum Adam ini.



Yang pertama-tamanya, banyak lelaki yang sukakan wanita yang mempunyai sikap berterus terang dan tidak berpura-pura. Jadi janganlah menunjukkan sikap hipokrit kerana lama-kelamaan tembelang anda akan pecah juga. So, xpyh la nak control ayu sgt melaenkan nama anda adalah Ayu.


Seharusnya bijak bergaya. Tapi tak perlu la sampai nak memperagakan tubuh badan, cukup berpakaian mengikut kesesuaian tempat dan suasana dan pandai menjaga personaliti diri agar sentiasa nampak kemas dan menarik. Konsepnya xperlu la mekap sampai macam tepong gomak.!!



Next, perlu la lemah-lembut dalam tutur kata dan pandai menyusun ayat. Penyayang, manja, lemah-lembut dan romantik merupakan sifat semulajadi wanita dan seharusnya menjadi tarikan kepada kaum Adam ini. Lelaki tidak suka wanita yang kasar, suka bertepuk tampar atau mencubit walau baru pertama kali berjumpa.

So, jangan sesekali meninggi suara atau menengking walaupun tidak berniat untuk berbuat begitu. Kalau anda buat cmtu, lebih baik dia couple dengan lelaki kalau anda begitu kasar dengan dia, sbb anda dengan lelaki dah xde beza. Jadi elakkan diri anda bersifat seperti ini ya.



Ermm… diharapkan entry kali ni memberi manfaat kepada kita  semua. Teruskan menyokong KL, dan kami berusaha memberikan yang terbaek kepada Readers2 sekalian.



-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-

 

Friday, 24 June 2011

:: Harga Barangan ::

AAArrrgggghhhhhhhh

Kerunsingan berlaku.. bile memikirkan banyak harga barangan dah dinaikkan. kalau seposen due xper lah. tapi nie dah melebihi seringgit. macam mana nak buat nie. 

Walaupon harga barang mentah macam bawang, cili, gula, petrol dan sebagainya masih lagi dalam kawalan, tapi harga makanan kat kedai makan tetap melambung tinggi. Terutama cafe-cafe di tempat kerja, kanti sekolah mahupon gerai makan di dalam kawasan universiti.

Tambahan lagi dah nak bulan ramadhan nie (puasa). Golongan peniaga sememangnya tak bersetuju dengan entry nie. Tapi jangan lah melampau sangat pakcik makcik sekalian. Nasik bungkus lauk ayam, sayur dan sambal belacan pon mencecah RM 5.50. 

Bagi golongan seperti student atau set-set bergaji rendah, memang sangat terasa. Bukan nak cerita pasal makanan sahaja, malah barangan laen pon samer jugak. walaupon barangan berdaftar sebagai barangan tempatan. 

Aper lagi eh, oh, siaran television berbayar pon akan menaikkan tariff melebihi seratus ringgit bagi siaran basic tanpa langganan siaran lain.

Harga kenderaan pon dah melonjak tinggi. walaupon nampak murah, tetapi interest nyer tinggi. dulu dijanjikan sebagai kenderaan mampu milik. selepas keluar beberapa model baru bagi jenis kenderaan yang sama, dah jadi "tak mampu milik".

Hurm, actually.. kami pon tak berdaya berbuat ape-ape. Hanya nak melahirkan kekesalan dan kerunsinan. Tak berniat untuk menyentuh mana-mana pihak.

-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-

Thursday, 23 June 2011

:: Cadangan Lagu ::

Sebagai nak memeriahkan lagi blog

KedondongLikat

kami nie nak memintak cadangan
dari korang2, readers semua..
lagu aper yer yang best nak letak kat 
page nie...

maklum lah, kami baru lagi dalam
bidang membloging nie.

and if sesaper yang ader cadangan,
boleh lah komen kat bawah nie..
bagi nama artis ngan tajuk lagu..

oh, lagi satu.. kami menjemput
readers semua tok jadi followers..
sokongan karang sumer amatlah
kami alu-alukan
tok memeriah dan meng-havoc kan lagi

KedondongLikat


-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-

Wednesday, 22 June 2011

:: Make-up, solek dan touch-up ::


 

Make-up memang dah sinonim dengan golongan perempuan. Kalau tak make-up atau name bahase melayu nye, bersolek, tak sah. Tak kire lah, nak klua pegi kerje, pegi kelas, hantar anak sekolah mahupon berjogging. Ader yang terlalu obsess dengan penampilan, sampai tak nak keluar rumah kalau tak make-up. Tapi, ramai jugak yang still konfiden dengan natural beauty yang diorang miliki.

Jarang lah kalu kiter dengar lelaki tak nak keluar rumah kalau tak make-up. memang maner ader make-up lansong pon. Namun pade era glabalisasi ini, ader jugak kaum Adam yang tak ketinggalan untuk bersaing dalam arena touch-up menouch-up muker, golongan metroseksual lah.

Aper yeh, yang slalu kaum hawa heret dalam beg tangan masing2..??? barangan solek yang menjadi kewajiban macam compact powder, eye liner, gencu.. dan kalau ader yang gagah sikit, heret jugak sebotol foundation (basic powder).




Aktiviti nie selalunya berguna untuk menyerlahkan penampilan kepada pemakainya (tak spesifik kat perempuan shj). Untuk kelihatan menarik, lebih muda dan ader jugak nak kelihatan lebih matured. oleh yang demikian, berlambaklah barangan solek nie kat pasaran. dari yang pasa malam sehingga Bobbi Brown, MAC, Revlon dan belambak lagi.


Tapi ikot lah. bukan semua orang pandai nak touch-up muke tu. kalau tebal sangat, jadi tepong gomak. tak natural. kalau sikit sangat tak ader effect plak, membazir. jadi yang elok, yang sedang2 saje. Banyak faktor nak kene amik kire kalau nak apply make-up. macam warne kulit, sesuai tak dengan tone basic powder yang dipilih, (selalunyer elok amek 2 ton lebih gelap dari ton warne kulit) tapi kalau dah gelap sangat, pakai yang samer ton boleh jer. lagi satu, kene ikot pemilihan warne pembayang mata (eye shadows) yg sesuai. jgn lah same sgt dgn kaler baju. nnt orang cakap pesen lame. kalau nak ker office, pilih emas atau coklat yang sesuai. and if nak melaram, ikot lah kaler aper pon. jangan tepek kaler jengking, sudah lah.

Nak citer lebih pon xtahu menahu sangat pasal make-up nie. try lah pgi kelas. mungkin banyak membantu. dah hebat nanti, bleh jadi juru make-up artis macam Nurul Shukor or KELRINA. Saksikan satu video yang kami tag dari youtube. Instant make-up dalam teksi kalau dah lambat pegi sumwhere.


Jadi selamat menjaga penampilan diri. yang penting jangan terlalu over yer.


-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT-




Tuesday, 21 June 2011

:: barah korea ::

" Bagai cendawan mekar tatkala hujan"

Sememangnya itu adalah satu ungkapan yang sesuai untuk mengambarkan penularan unsur-unsur korea ke dalam negara kita yg tercinta ini, terutama kepada industri musik tanah air.

Seperti sedia maklum, konsep seni persembahan ala korea menampilkan satu "stage performance" yang lengkap dengan nyanyian, drama dan tidak asing lagi.. unsur tarian.

Meluasnya tontonan atas drama-drama korea juga mendapat hit yang tinggi kepada stesen TV tempatan daripada peminat. Mengikut laporan, antara yang ramai meminati drama korea berumur lingkungan 15 hingga 30 tahun.

Tidak dinafikan lagi, demam korea bukan sahaja menular ke Malaysia, namun seluruh pelusuk bumi, dari tanah gersang arab sehingga bumi hijau china. Semakin banyak barisan artis-artis korea semakin dikenali, spt Lee Min Ho (Boys Over Flower), Jang Geun Suk (You're Beautiful), Son Dam Bi (Dream) ..dll yang bergerak secara solo.

Namun, penglibatan berkumpulan lebih memuncakkan populariti seperti SNSD (Girls Generation), Super Junior, 2pm, Wondergirls, SS501 dan banyak lagi.

Namun, ada yang mengkritik bahawa asas persembahan ala korea hanyalah menjual muka, koreografi tarian dan susuk tubuh yang menawan. Dari segi suara dan nyayian pula sememangnya tidak memuaskan, jauh untuk dibandingkan dengan artis-artis barat dan juga artis tanah air.

walaupon demikian, konsep ala korea sering menjadi ikutan kepada artis-artis tempatan (gula-gula, Max 24/7, VIP+Adam). Secara tidak lansung, mengembangkan lagi industri muzik Malaysia.

Persoalannya di sini, apa sebenarnya yang menjadi kegilaan pada artis-artis korea ditanah air mahupun seluruh pelusuk bumi...???

bagaimanakah mereka (Artis Korea) dapat dikenali sebegitu meluas dalam masa yang singkat..???


berapa berkesan industri muzik Malaysia mejadikan korea sebagai idola..???


-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT- [leyla]