Followers

Tuesday 21 June 2011

:: barah korea ::

" Bagai cendawan mekar tatkala hujan"

Sememangnya itu adalah satu ungkapan yang sesuai untuk mengambarkan penularan unsur-unsur korea ke dalam negara kita yg tercinta ini, terutama kepada industri musik tanah air.

Seperti sedia maklum, konsep seni persembahan ala korea menampilkan satu "stage performance" yang lengkap dengan nyanyian, drama dan tidak asing lagi.. unsur tarian.

Meluasnya tontonan atas drama-drama korea juga mendapat hit yang tinggi kepada stesen TV tempatan daripada peminat. Mengikut laporan, antara yang ramai meminati drama korea berumur lingkungan 15 hingga 30 tahun.

Tidak dinafikan lagi, demam korea bukan sahaja menular ke Malaysia, namun seluruh pelusuk bumi, dari tanah gersang arab sehingga bumi hijau china. Semakin banyak barisan artis-artis korea semakin dikenali, spt Lee Min Ho (Boys Over Flower), Jang Geun Suk (You're Beautiful), Son Dam Bi (Dream) ..dll yang bergerak secara solo.

Namun, penglibatan berkumpulan lebih memuncakkan populariti seperti SNSD (Girls Generation), Super Junior, 2pm, Wondergirls, SS501 dan banyak lagi.

Namun, ada yang mengkritik bahawa asas persembahan ala korea hanyalah menjual muka, koreografi tarian dan susuk tubuh yang menawan. Dari segi suara dan nyayian pula sememangnya tidak memuaskan, jauh untuk dibandingkan dengan artis-artis barat dan juga artis tanah air.

walaupon demikian, konsep ala korea sering menjadi ikutan kepada artis-artis tempatan (gula-gula, Max 24/7, VIP+Adam). Secara tidak lansung, mengembangkan lagi industri muzik Malaysia.

Persoalannya di sini, apa sebenarnya yang menjadi kegilaan pada artis-artis korea ditanah air mahupun seluruh pelusuk bumi...???

bagaimanakah mereka (Artis Korea) dapat dikenali sebegitu meluas dalam masa yang singkat..???


berapa berkesan industri muzik Malaysia mejadikan korea sebagai idola..???


-SELAMI PERUTUSAN KEDONDONGLIKAT- [leyla]

5 comments:

  1. Ahhhhhh...... (histeria jap tgk gambar Jang Geun Suk)....
    Ahhhhhhhhhhhh............ (histeria xhabeh2 lg)....
    Aaahhhhhhhhhhh......(xdpt diubati lg)....
    Aaahhhhhhhhhhhhhhh...........(parah dah)....

    ReplyDelete
  2. bencila letak gmba bakal husband i...
    JKS ckp "thnx"!
    ahaha~

    ReplyDelete
  3. jangan lupa untuk menjadi followers (n.n)

    -admin-

    ReplyDelete
  4. aahh memang aa ramai yg suka citer korea dik.. apa tak nya, muka org malaysia kan ramai yg putih2, mata sepet macam ada ala2 cina ke, jepun ke korea ke.. sbb tu aaa suka kort... kan kan kan

    ReplyDelete
  5. hee3.. hurm.. lamer2 nanti sumer pon ala2 ikot korea kan.. sampai makanan, pakaian..

    tapikan, korean yang bagusnyer sangat menghormati orang lebih tue and sangat mengenang budi..

    wahhh... hahahah.(n.n.)

    ReplyDelete